Ravintola Myllyranta sijaitsee Ylivieskan keskustassa, myllyaukion reunalla. Ravintola sijainti on periaatteessa yksi Ylivieskan parhaita. Juurikosken rannassa (uusittu ranta on todella viehättävä ja houkuttelee pienelle kävelylle ruokailun päälle), vieressä Helaalan mylly, josta tietysti nimi Myllyranta ja josta myös myllyaukio on nimensä saanut. Sijainnin puutteena itse pidän ehkä sitä, että ravintolasta ei ole kunnollista näkymää joelle (Juurikoskelle), eikä ravintolan terassille paista iltaisin aurinko. Auringonpaisteen puutos on korjattu sillä, että siellä on kaasulämmittimet, jotka käsittääkseni laitetaan tarvittaessa, tai pyynnöstä päälle. Tätä en tosin osaa varmaksi sanoa, kun en ole koskaan asiaa pyytänyt ja vain yhden kerran olen nuo lämmittimet päällä nähnyt.
Myllyrannassa en ole käynyt syömässä kertaakaan viimeisen vuoden aikana, joten kokemukset liittyen ruuan laatuun on hiukan vanhoja ja ehkä ei niin ajatasaisia. Epäilen kuitenkin, että muutosta tuskin on tapahtunut, koska henkilökunta ei ole vaihtunut. Kävin tosin kääntymässä kyseisessä paikassa, syömis suunnitelmilla varustettuna, noin viikko sitten (marraskuun puolessä välissä 2014). Tarkoitus oli löytää poikani kanssa hyvä ruokapaikka, jossa olisi ollut ennen kaikkea pojalleni jotain herkullista syötävää (ranskalaisia ja nakkeja, tupla dipillä). Vietettiin miesten päivää pojan kanssa, kun vaimo/äiti oli päivän reissussa. Päädyimme tuolloin syömään King Mealiin. Siitä kuitekin hiukan myöhemmin.
Henkilökohtaisesti pidän Myllyrannan olemuksesta. Kyseessä on hiukan hämärämpi ruokapaikka, joka iltaisin muuttuu tunnelmalliseksi pubiksi (Bar 5). Ravintolaosassa on paljon loosseja, joista itse pidän. Tai tarkemmin sanottuna, pidän siitä, että saan syödä ruokani rauhassa, ei siihen välttämättä loossia tarvita. Myllyrannasta löytyy myös muutama isompi pöytä joten isompikin seurue sopii kerralla syömään saman pöydän ääreen.
Ruoka Myllyrannassa on muistini mukaan ollut aina hyvää. Uskoisin ruuan olevan edelleen hyvää, vaikka en sitä ole noin vuoteen syönyt.
Ensimmäinen puute (hiukan asiakkaasta riippuen) mihin törmää on ruokalistat, alias menu. Itse olisin muutaman kerran kaivannut myös pöytään ohjausta, mutta sitä ei Ylivieskassa juuri ole tarjolla (poikkeuksena yksi ravintola).
Ruokalistaan kohdistuvat puutteet oli syy, miksi poikani kanssa emme jääneet syömään Myllyrantaan pariviikkoa sitten. Menusta ei löytynyt yhtään lasten annosta. Nyt kun tätä kirjoittaessani kaivoin Ylivieskan Ravintolat Oy:n sivuilta esiin Myllyrannan menun, niin huomaan siinä olevan myös lasten annoksia. Muumipeikon kori on sitä mitä poikani olisi halunnut. Tätä ei kuitenkaan löytynyt menusta tuolloin pari viikkoa sitten. Pitää melkein käydä tarkistamassa asia tässä jonakin päivänä ja päivittää tätä kirjoitusta sen jälkeen. Myllyrannan menujen ulkoasu ei mielestäni vastaa ravintolan muuta ulkoasua. Toki tästä linkittämästäni pdf menusta ei asiaa voi nähdä, mutta mielestäni menujen esillelaitto ei vastaa ravintolan muuta ilmettä. Kuten osassa yksi mainitsin, mielestäni laadun tasaisuus on tärkeää. Mutta tämä asia on varmasti hyvin pitkälti makuaasia joten en siitä sen enempää tässä.
Olen asioinut Myllyrannassa useita kertoja, useiden vuosien aikana. Joka kerralla ravintolassa asioidessani, olen joutunut odottamaan tarjoilijaa. Isommilla paikkakunnilla olen tottunut palveluun, jossa tarjoilia tulee hyvin pian asiakkaan luokse (ellei ravintolassa ole pöytäänohjausta) ja kysyy juomatoiveet. Samalla usein tiedustellaan, että joko ruoka on valittu, vai haluaako asiakas vielä miettiä. Myllyrannan kohdalla tilanne on joka kerta ollut niin, että olen joutunut odottamaan tarjoilijaa, välillä pitkäänkin. Juomatoiveita ei yleensä kysytä, vaan se pitää kertoa itse, oma-aloitteisesti. Nämä on sinällään pieniä puutteita, mutta kumulatiivinen vaikutus on se, joka ratkaisee tuleeko asiakas uudestaan.
Olen havainnut, että hyvin usein asiakkaat kävelevät suoraan tiskille ja esittävän tilauksensa siellä. Menevät vasta sitten pöytään. Tämä heille sallittakoon, toki tästä osaltaan varmaan seuraa nämä yllä mainitut ongelmat. Vai onko tämä ilmiö seurausta yllämainituista ongelmista?
Myllyrannan tarjoilijat eivät osaa hymyillä. Uskon henkilökohtaisesti, että heillä on jonkinlainen hermostollinen ongelma, joka estää hymyilemisen. Näin siksi, koska en ole koskaan nähnyt yhdenkään Myllyrannan työntekijän hymyilevän. Tarjoilijoiden joukossa on yksi isokokoinen mies, jolla olen usein nähnyt myös hiukan likaiset vaatteet päällä (keittiössä käytetään essua ihan syystä).
Kuten sanottua, ruoka Myllyrannassa on ollut aina hyvää. Siitä olen myös muutaman kerran antanut positiivisen palautteen, mutta vastauseksi saanut murahduksen tai hämmästynyt hiljaisuutta, kerran jopa selittelyä siitä, miksi heidän ruokansa oli tällä kertaa hyvää. :D
Ruoka kuitenkin toimitetaan pöytään ihan miten sattuun. Yleisesti ottaen ohje on, että kaikille samassa pöydässä istuville ruoka tuodaan yhtä aikaa pöytään, poikkeuksena lapset, joiden ruoka yleensä tuodaan ensimmäisenä (heti kun se valmistuu). Lasten kohdallakin yhtä-aikaisuus toimii. Jos pöydässä on useita lapsia, kaikille lapsille ruoka tulee yhtä-aikaa ja ennen aikuisia. Näin ei Myllyrannassa tapahdu, vaan ruoka tuodaan pöytään, joko silloin kun se valmistuu, tai silloin kun tarjoilijaa sattuu huvittaan. Tästä annettuun palautteeseen saan vastaukseksi selittelyä siitä miksi näin on. Ei kiinnosta, kuten sanottua, ÄLÄ SELITÄ.
Liittyen arvatenkin siihen, että ihmiset menee itse tiskille suorittamaan ruokatilauksensa, ei tarjoilijat juurikaan kulje "salin" puolella katsomassa onko asiakkailla kaikki hyvin. Mikäli Myllyrannassa asioidessasi sinulta sattuu loppumaan juoma, ei kannata odotella tarjoilijaa tulevaksi. Mene suosiolla tiskille tilaamaan lisää. Kannattaa myös samalla odotella käteen asti se juoma, koska voi käydä niin kuin minulle kerran. Juoma loppui kesken syömisen, odottelin hetken tarjoiliaa näkyväksi, mutta edellisiin kokemuksiin pohjautuen, ajattelin asiassa kestävän liian kauan. Menin siis tiskille, sanoin tarjoilijalle, että tuotko minulle uuden oluen. Tarjoilija vastasi, että "ilman muuta". Menin siis takaisin pöytään jatkamaan syömistä, oluttani ei kuitenkaan alkanut näkymään pöydässä. Panin merkille, että tiskillä oli täysi tuoppi ollut jo jonkin aikaa odottelemassa a) asiakasta, b) tarjoilijaa, joka toisi sen pöytääni. No kävin sen itse hakemassa tiskiltä, samalla kysyin tarjoilijalta, että onko tämä se tuoppini, joka sinun piti tuoda minulle pöytään. Tarjoilija vastasi, että kyllä se se on ja jatkoi pitkällä selityksellä siitä, miksi se oli siinä tiskillä. En kylläkään jäänyt kuuntelemaan selittelyjä, vaan menin takaisin pöytääni jatkamaan syömistä. ÄLÄ SELITÄ!
Jälkiruokaa tekisi mieli. Yleensä ei muuten tee (en harrasta juurikaan jälkiruokia), mutta joskus haluan jälkiruokaakin. Myllyrannassahan se pitää tilata tiskiltä, koska tarjoilijat ei kulje "salin" puolella.
Maksaminen hoidetaan tietenkin tiskillä, näin tehdään Ylivieskan kaikissa ravintoloissa. Pyydettäessä laskua pöytään, saa yleensä vastaukseksi, että "meillä voi maksaa tiskillekin, mutta toki tuodaan lasku pöytään, jos asiakas niin tahtoo." No tahtoohan se, kun se sitä pyysi, prkl.
Yhteenvetona;
Voin suositella Myllyrantaa ruokapaikkana, seuraavilla huomioilla.
Älä odota, että palvelun taso vastaisi paikan ulkonäköä.
Älä odota tarjoilijaa pöytäsi luokse (koska se kestää), vaan ole proaktiivinen.
Älä anna palautetta (positiivista, tai negatiivista), koska henkilökunta ei tiedä mitä sillä tekisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti